Najczęściej zadawane pytania
Pytania o serwisowanie i naprawy auta
Co najmniej raz w roku należy wymienić filtr kabinowy oraz wykonać zabieg czyszczenia i odgrzybiania np. metodą ozonowania. Serwis agregatu należy wykonać co 2 lata
W czasach ocieplenia klimatu, wszechobecnych korków, stale rosnącej ilości czasu spędzanego w samochodzie, klimatyzacja stała się jednym w ważniejszych elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Bezpośrednio wpływa na poziom koncentracji kierowcy oraz zmniejszenie oznak zmęczenia w czasie prowadzenia pojazdu, a w okresie jesienno-zimowym ułatwia odparowanie szyb w aucie, poprawiając widoczność i ocenę sytuacji na drodze.
Co zrobić, żeby zmniejszyć ryzyko awarii układu klimatyzacji w najmniej odpowiednim momencie (np. przy temperaturze 30 st. C)?
Pamiętajmy o wymianach filtra i serwisie agregatu!
1. Co najmniej 1 raz w roku wiosną lub przy okazji przeglądu przebiegowego auta należy wymienić filtr kabinowy (zwykły lub węglowy polecany przy skłonnościach do alergii) oraz wykonajmy zabieg czyszczenia i odgrzybiania systemu nawiewu powietrza np. metodą ozonowania. Wykonywany regularnie jest wystarczający, aby uniknąć problemów z brzydkimi zapachami po włączeniu klimatyzacji, które w innym przypadku są trudne do zwalczenia i wymagają stosowania bardziej radykalnych i kosztownych metod.
2. Co 2 lata należy wykonać serwis agregatu. Wymieniany i uzupełniany jest wówczas czynnik roboczy (potocznie zwany freonem) w układzie, usuwana wilgoć z układu i uzupełniany olej smarujący sprężarkę.
3. Ubytek ilości czynnika w układzie klimatyzacji do 10% rocznie jest normalny, a gdy brakuje go około 30% odczuwamy spadek wydajności klimatyzacji. Nieszczelności w układzie klimatyzacji należy szybko naprawiać! Tlen i wilgoć bardzo szybko niszczą jego elementy, co ostatecznie podnosi koszty odroczonej naprawy.
Niewłaściwa geometria kół pogarsza bezpieczeństwo na drodze, przyspiesza zużycie opon, a także zmniejsza komfort jazdy i utrudnia prowadzenie samochodu. Czym jest geometria kół i jak często należy ją ustawiać?
Co to jest geometria kół?
Geometria kół to w uproszczeniu zespół parametrów, opisujących ustawienie kół w samochodzie. Ich właściwe wartości są różne dla poszczególnych modeli samochodów, są nadane konstrukcyjnie przez producenta pojazdu i muszą być utrzymywane przez cały okres jego eksploatacji.
Parametry geometrii kół dzieli się na regulowane i nieregulowane, czyli nadane konstrukcyjnie. Wśród wartości regulowanych wyróżnia się:
zbieżność – określa położenie kół z jednej osi względem siebie, to różnica odległości między krawędziami brzegów obręczy kół tej samej osi mierzona z przodu i z tyłu, kąt pochylenia koła – to kąt zawarty między płaszczyznami symetrii koła a pionem, dodatni, gdy koło pochylone jest na zewnątrz i ujemy, gdy na zewnątrz – przyjmuje się, że powinien być nieznacznie ujemny, kąt wyprzedzenia osi obrotu zwrotnicy – to kąt zawarty między osią sworznia zwrotnicy i osią pionową koła, patrząc na pojazd od przodu lub tyłu.
Do parametrów nieregulowanych zalicza się kąt pochylenia osi zwrotnicy, promień zataczania, przesunięcie osi zwrotnicy względem osi koła i różnicę kątów skrętu koła wewnętrznego i zewnętrznego.
Nieprawidłowości regulowanych parametrów geometrii kół pojawiają się w wyniku eksploatacji auta, mogą zdarzyć się również po nieprawidłowym przeprowadzeniu wymiany opon bądź innych czynności regulacyjnych lub naprawczych. Jeśli jednak pomiary geometrii wykażą odchylenia od normy w przypadku parametrów nieregulowanych, świadczy to o bardzo złym stanie technicznym pojazdu i trwałych odkształceniach elementów odpowiedzialnych za prawidłowe osadzenie kół – ten problem często dotyka samochody powypadkowe.
Geometria kół a bezpieczeństwo
Nieprawidłowo ustawiona geometria kół wpływa bezpośrednio na zachowanie samochodu podczas jazdy. Z jej powodu:
- auto nie zachowuje właściwego toru przy jeździe na wprost – wymaga to od kierowcy ciągłych korekt toru, co znacząco obniża bezpieczeństwo jazdy,
- bieżnik opon zużywa się szybciej i nierównomiernie, co pogarsza przyczepność,
- dochodzi do szybszego zużycia elementów zawieszenia,
- spalanie samochodu wzrasta przez dodatkowe opory podczas jazdy.
Niski komfort prowadzenia samochodu oraz szybsze zużycie opon i zawieszenia bezpośrednio przekładają się na mniejsze bezpieczeństwo podczas jazdy. Zadbaj więc o prawidłową geometrię kół – regularnie sprawdzaj ją i koryguj nieprawidłowości!
Kiedy należy skorygować geometrię kół?
Jak już wspomniano, auto ze źle ustawioną geometrią kół nie trzyma toru jazdy. Innymi, charakterystycznymi objawami jest opóźniona reakcja pojazdu na ruchy kierownicą i szybkie zużywanie się opon. Jeśli obserwujesz takie problemy ze swoim samochodem koniecznie udaj się do serwisu lub stacji kontroli pojazdów! Ponadto, pomiar geometrii kół i jej ewentualne korekty muszą być wykonywane po każdej wymianie elementów układu kierowniczego oraz po wszelkich naprawach powypadkowych.
Diagnostyka komputerowa to jedna z podstawowych metod weryfikacji potencjalnych awarii i usterek w pojeździe. Umożliwia szybkie wykrycie nieprawidłowości związanych z wieloma układami i podzespołami, a jej wykorzystanie wpływa na zmniejszenie kosztów ewentualnej naprawy.
DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA – NA CZYM POLEGA?
Diagnostyka komputerowa samochodu polega na podłączeniu do auta specjalnego komputera diagnostycznego, czasem określanego również jako tester diagnostyczny. W ten sposób uzyskuje się informacje dotyczące kondycji pojazdu, szczegółowych parametrów wielu podzespołów oraz miejsca występowania i przyczyn usterek.
We współczesnych samochodach komputery wewnętrzne odpowiadają za sterowanie silnikiem oraz wieloma innymi elementami. Dzięki wbudowaniu odpowiednio zaprogramowanych układów diagnostycznych, jeżeli dojdzie do przekroczenia ustalonych zakresów pracy, komputer pokładowy zapisze kod błędu w swojej pamięci, co następnie zostanie przedstawione podczas diagnostyki komputerowej w naszym serwisie.
Komputer do diagnostyki samochodu wymienia z komputerem pokładowym informacje w ciągu zaledwie kilka minut i wyświetla te, które dotyczą wykrytych nieprawidłowości związanych z funkcjonowaniem poszczególnych podzespołów. To pozwala naszym specjalistom zdiagnozować newralgiczne miejsca i układy, które najprawdopodobniej będą wymagały interwencji.
W CZYM POMAGA DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA?
Podczas diagnostyki komputerowej rozpoznane zostaną kody usterek m.in. systemów bezpieczeństwa ABS, ASR, ESP, AIRBAG, SRS, EPC, a także awarii ze strony układu paliwowego czy sterownika silnika. Oprócz tego skontrolowane zostaną parametru pojazdu podczas jazdy, np. temperatura, silnik, przepływomierz, wskaźniki czy czasy wtrysku. Serwisant uzyska też informacje dotyczące automatycznej skrzyni biegów, a nawet systemu klimatyzacji.
KIEDY WARTO WYKONAĆ DIAGNOSTYKĘ KOMPUTEROWĄ?
Sytuacje, w których diagnostyka komputerowa samochodu może okazać się niezbędna, to m.in.:
- zapalenie kontrolek na desce rozdzielczej,
- utrata mocy pojazdu w czasie jazdy,
- problemy z układem napędowym,
- podwyższone spalanie,
- przed zakupem używanego samochodu.
JAKIE SĄ ZALETY DIAGNOSTYKI KOMPUTEROWEJ SAMOCHODU?
Rozwiązanie to kryje za sobą bardzo wiele korzyści. Komputerowa diagnostyka samochodu to przede wszystkim możliwość bardzo szybkiego rozpoznania stanu technicznego podzespołów i układów. Co więcej, do tego celu nie trzeba demontować poszczególnych części i elementów, potrzebny jest jedynie tester diagnostyczny.
Ponadto diagnostyka komputerowa samochodu wyróżnia się wysoką skutecznością wykrycia usterek oraz kompleksową diagnozą całego pojazdu. Wszystko to znacząco przyspiesza późniejszą naprawę auta, co ma też bardzo korzystny wpływ na cenę usługi. Oprócz tego warto dodać, że diagnostyka komputerowa samochodu zmniejsza ryzyko niepotrzebnej wymiany sprawnych elementów pojazdu.
Metoda ta polecana jest też przy kupnie używanego auta, gdyż za jej pomocą można dotrzeć do wielu usterek i awarii, które potencjalny sprzedający chciałby ukryć. Jeżeli chcesz skontrolować swój samochód i zaoszczędzić na kolejnych naprawach, zdecyduj się na diagnostykę komputerową w naszym serwisie.